AquaRio en Museum de Arte do Rio

10 september 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

Na de eerste nacht in Rio gaan we deze morgen vanaf de zestiende etage, waar we een kamer hebben, voor het ontbijt naar het restaurant op de vierde etage. Er zijn drie liften die tussen de 22 verdiepingen heen en weer gaan. De ene keer is de lift er snel, maar de andere keer moet je echt wat langer wachten. Er worden, in plaats van broodjes, speciaal pannenkoeken van tapiocameel voor mij gebakken met een saus erbij van honing en iets dat lijkt op kaviaar, maar een soort vrucht blijkt te zijn.

Fred aan het ontbijt in Interciy Porto Maravilha

Na het ontbijt gaan we eerst even naar de 22ste verdieping om het zwembad te bekijken en van het uitzicht te genieten.

Het zwembad op het dakterras op de 22ste verdieping........ Uitzicht over de Baai vanuit het zwembad van hotel Intercity Porto Maravilha Uitzicht vanaf de 22ste verdieping van hotel Intercity Porto Maravilha  Onderweg van hotel naar AquaRio Het reuzenrad bij het AquaRio Moinho in Rio de Janeiro

Daarna lopen we in ongeveer twintig minuten naar het Zee Aquarium ‘Aqua Rio'. Onderweg bezichtigen we The World’s Largest Street Mural, geschilderd door Eduardo Kobra. Eduardo Kobra is in São Paulo geboren en is een Braziliaanse kunstenaar. Hij begon zijn carrière als een artistieke graffitikunstenaar en beschouwt zichzelf tegenwoordig als muralist. Hij maakt ook werken die de dimensies simuleren. Kobra werd bekend voor het project Wall of Memories in de stad Sao Paulo in 2007, waar hij oude scènes van de stad afbeeldde. In verschillende Braziliaanse steden is zijn werk te zien en ook in andere landen, zoals Engeland, Frankrijk, de Verenigde Staten, Rusland, Griekenland, Italië, Zweden en Polen.

Muurschilderingen Muurschilderingen Muurschildering Kunstwerk Muurschildering Etnias kunstwerk van Eduardo KobraDe entree van AquaRio is vrij prijzig, maar je moet er iets voor over hebben als je het grootste zeeaquarium in Noord- en Zuid Amerika wilt bezoeken!! Maar wat een prachtige onderwaterwereld. De aquaria zijn te zien op twee verdiepingen en doordat je ook door een glazen tunnel loopt merk je niet eens dat je even later op de andere verdieping bent aangeland. Paulo geniet er volop van, herkent veel vissen en weet er veel over te vertellen.

Mooie plaatjes in AquaRio, het grootste zeeaquarium in Zuid-Amerika Wat een prachtig gezicht...... Fred in AquaRio

Paulo in AquaRioRog in AquaRio

Daarna lopen we naar Museo Amanha ofwel Het Museum van Morgen aan de waterkant bij Pier Maua. Het is een wetenschappelijk museum en is ontworpen door de Spaanse neofuturistische architect Santiago Calatrava en gebouwd  De constructie kostte ongeveer 230 miljoen reais en ligt vol met zonnepanelen.

Fred voor het futuristisch Musee AmanhaPaulo voor de Baai van Guanabara Musee de Amanha

We gaan lunchen bij het beroemde restaurant Fazenda Culinaria achter het Museo Amanha. Vanuit het restaurant heb je een prachtig uitzicht over de haven Rio. Het is naar Braziliaanse begrippen wel een prijzig restaurant, maar ja, we komen hier misschien maar eenmaal in ons leven. Dus genieten maar.......

Paulo in restaurant Fazenda Culinaria Lunchen in restaurant Fazenda Culinaria achter Musee do Amanha Musee do Amanha achterzijde

We lopen nog even helemaal door naar het water..... Wat een prachtig uitzicht!

Havenzicht Brug bij haven in naai Guaranaba Boot haven

Hierna lopen we in nog geen vijf minuten naar het Museu de Arto Do Rio, een kunstmuseum. Er zijn op dit moment exposities over het leven en de positie van vrouwen in de wereld. Een meevaller is dat de entree op dinsdag gratis is. Paulo en ik hebben beide een zeer verschillende mening over wat eigenlijk kunst is en doorloopt met steeds meer enthousiasme alle zalen op de drie verdiepingen van het museum.

Musee de Arte in Rio de JaneiroKunstwerk vrouwenharen in glas Gisele vrouwenhaar in glas Kunstplateau Object museum Kunstwerk in het museu d'Arte do Rio de Janeiro

Om een uur of vier zijn we terug bij hotel Intercity Porto Maravilha****. We gaan nog even heerlijk zwemmen in het hotelzwembad, douchen, relaxen en daarna gaan we eten in een restaurant......... nee, we gaan opnieuw in het hotelrestaurant. Dat was ons gisteren erg goed bevallen! Na het eten lopen we nog even naar boven om te genieten van prachtige uitzicht over Rio met in de verte de verlichte Cristo Redentor, Christus de Verlosser.

Zwembad bij nacht Nachtgezicht met Cristo met Cristo Redentor

AquaRio e Museu de Arte do Rio

Após a primeira noite no Rio, iremos nesta manhã do décimo sexto andar, onde temos um quarto, para o café da manhã no restaurante do quarto andar. Existem três elevadores que vão e voltam entre os 22 andares. Uma vez que o elevador é rápido, mas na outra você precisa realmente esperar um pouco mais. Em vez de sanduíches, panquecas especiais de farinha de tapioca são assadas para mim com um molho de mel e algo que parece caviar, mas parece ser um tipo de fruta. Depois do café da manhã, primeiro vamos para o dia 22 para ver a piscina e apreciar a vista.

Depois, caminhamos em cerca de vinte minutos até o aquário marinho 'Aqua Rio'. Ao longo do caminho, visitamos o Maior Mural de Rua do Mundo, pintado por Eduardo Kobra. Eduardo Kobra nasceu em São Paulo e é um artista brasileiro. Iniciou sua carreira como grafiteiro artístico e hoje se considera um muralista. Também realiza trabalhos que simulam as dimensões. Kobra ficou conhecido pelo projeto Muro das Memórias na cidade de São Paulo em 2007, onde retratou cenas antigas da cidade. Seu trabalho pode ser visto em várias cidades brasileiras e também em outros países, como Inglaterra, França, Estados Unidos, Rússia, Grécia, Itália, Suécia e Polônia.

A entrada para o AquaRio é bastante cara, mas você deve pagar se quiser visitar o maior aquário marinho da América do Norte e do Sul !! Mas que mundo subaquático bonito. Os aquários podem ser vistos em dois andares e, como você também passa por um túnel de vidro, nem percebe que pousou no outro andar um pouco mais tarde. Paulo aproveita ao máximo, reconhece muitos peixes e sabe muito sobre isso.

Depois, caminhamos para o Museu Amanha ou o Museu do Amanhã, à beira-mar no Pier Mauá. É um museu de ciências e foi projetado pelo arquiteto neofuturista espanhol Santiago Calatrava e construído.A construção custa cerca de 230 milhões de reais e está cheia de painéis solares.

Almoçaremos no restaurante Fazenda Culinaria, atrás do Museu Amanha. Do restaurante você tem uma bela vista sobre o porto do Rio. É um restaurante caro para os padrões brasileiros, mas você só pode vir aqui uma vez em nossas vidas.

Andamos até a água ... Que bela vista!

Depois disso, caminhamos em menos de cinco minutos para o Museu de Arto do Rio, um museu de arte. Atualmente, há exposições sobre a vida das mulheres. Um golpe inesperado é que a entrada na terça-feira é gratuita. Paulo e eu temos uma opinião muito diferente sobre o que realmente é arte e, com crescente entusiasmo, eles percorrem todas as salas nos três andares do museu.

Por volta das quatro horas, estamos de volta ao hotel Intercity Porto Maravilha ****. Damos um belo mergulho na piscina do hotel, tomamos banho, relaxamos e depois comemos em um restaurante ......... não, no restaurante do hotel. Nós realmente gostamos ontem! Após o jantar, subimos as escadas para apreciar a bela vista do Rio com o iluminado Cristo Redentor à distância.

1. Peter en Evelien:
    11 september 2019