Cataratas del Iguazu

16 september 2019 - Foz do Iguaçu, Argentinië

Na ons ontbijt in hotel Exe Cataratas gaan we om half elf met de taxi naar Cataratas del Iguazu. Deze watervallen liggen in het Parque Nacional Iguazu, een park in het noorden van Argentinië.

Parque Nacional Iguazu

De Cataratas del Iguazu vormt het grootste complex van watervallen in Zuid-Amerika en deze liggen voor 80% in Argentinië en voor 20% in Brazilie. Het is een geheel van tussen de 270 en 300 watervallen, afhankelijk van de hoeveelheid water die door de rivier Iguacu stroomt. De breedte van de watervallen is 2,7 kilometer en vallen tot 82 meter naar beneden.

Nadat we tickets hebben gekocht lopen we naar het treinstation en stappen op de Jungle Train. We gaan direct naar de laatste halte, Estacio Garganta. We willen eerst naar het bekendste deel van de watervallen, de 'Gargante do Diablo' (de keel van de duivel). De trein moet zo nu en dan erg langzaam rijden vanwege bochten, maar ook vanwege de dieren in het tropische regenwoud. Het gebied rondom de watervallen bestaat uit subtropisch regenwoud waar verschillende diersoorten leven, zoals apen, otters, miereneters, herten, lizards, tapirs, slangen, opossums, kaaimannen, verschillende soorten vogels, maar ook jaguars en andere katachtigen zoals de ocelot.

De Jungle Train op weg naar Station Gargante de Diablo Samen in de Jungle Train op weg naar de watervallen We zien zelfs een krokodil!

Nadat we zijn uitgestapt moeten we nog 550 meter over vele loopbruggen lopen om uiteindelijk bij de Garganta del Diablo aan te komen. Het is een grote halfronde waterval van 150 meter breed waarin het water 80 meter naar beneden stort. Het is overweldigend, zowel wat je ziet als het geluid. En dan te bedenken dat we hier in de winter zijn, in de droge periode wanneer het water op het laagste peil staat.

Samen op weg naar de watervallen  In Parque Nacional Iguazu  Paulo in Parque Nacional Iguazu

Gargante de Diablo Paulo voor El Gargante de Diablo waterval

Als we deze waterval genoeg hebben bewonderd en gefotografeerd lopen we terug en willen we een boottocht gaan maken over de rivier Iguazu, de zgn. Paseo Ecologico. We zien echter dat deze deze is gesloten........, waarschijnlijk vanwege het lage waterpeil. We zien onderweg namelijk ook dat de aanwijzings bordjes voor een tocht met de veerboot naar 'La Isla de Sint Martin' zijn afgeplakt. Wel een teleurstelling dat deze beide attracties die op ons programma staan nu niet doorgaan ........We gaan dus maar met de Jungle Train naar een lager gelegen halte, Estacion Cataratas. Van daaruit lopen we de zogenaamde Lower Trail of Circuito Inferior. Het is een wandeling van 1400 meter over looppaden en loopbruggen in de jungle aan de onderkant van de watervallen.  Het is echter enorm heet, inmiddels is het 38 graden........!! Soms moeten we traplopen naar beneden en naar boven, maar we komen langs vele imposante watervallen en prachtige uitzichten op verder gelegen watervallen.

Samen voor de watervallen Gargante de Diablo en San Martin Salto Bassetti

Hierna lopen we de Upper Trail of Paseo Superior van 1550 meter. Deze route geeft veel zicht op de bovenkanten van de watervallen, maar heeft ook diverse uitzichtpunten om de watervallen zijdelings te kunnen bewonderen. We komen onderweg langs een WIFi-point en laten Jessica en Reiny live met ons meegenieten van het prachtige uitzicht over diverse watervallen.

Paulo op een lange brug Prachtig panorama Paulo en Fred op de loopbrug

Als we klaar zijn met deze tocht lopen we naar beneden in plaats van met de Jungle Train terug te gaan. Onderweg scoren we nog een kaaiman, waar Paulo al steeds naar had uitgekeken. Apen hadden we er al veel gezien en heel veel opossums die om je heen krioelen als je het treintje verlaat. Ook de prachtige pluchekapgaaien, een vogel uit de kraaienfamilie, kwamen we onderweg tegen. We drinken nog wat op het terras van een restaurantje en gaan om vijf uur met de taxi terug naar het hotel. Het is op dit moment nog 36 graden........ Fred gaat eerst zwemmen en relaxen, Paulo neemt direct een koude douche. Na het douchen ga ik eerst online inchecken voor de vlucht op woensdagmiddag van Foz do Iguazu naar Sao Paulo.

Om acht uur gaan we eten van het buffet en om negen uur begin ik mijn verhaal te schrijven, terwijl Paulo zich bezig houdt met muziek luisteren en surfen op internet. Het plaatsen van het verhaal en de foto's stagneert steeds vanwege het uitvallen van internet. Er zijn vandaag wel heel veel gasten bijgekomen.

Morgen alweer de laatste  volledige dag van onze lange reis .........

Cataratas del  Iguacu

Depois café da manhã no hotel Exe Cataratas, pegamos um táxi às dez e meia para Cataratas del Iguazu. Essas cachoeiras estão localizadas no Parque Nacional Iguazu, uma no norte da Argentina.
Cataratas del Iguazu é o maior complexo de cachoeiras da América do Sul e é de 80% na Argentina e 20% no Brasil. É um conjunto de 270 a 300 cachoeiras, dependendo da quantidade de água que flui pelo rio Iguaçu. A largura das cataratas é de 2,7 quilômetros e cai para 82 metros.

Depois que compramos os ingressos, caminhamos para a estação de trem e pegamos o trem da selva. Vamos diretamente para a última parada, Estação Garganta. Primeiro, queremos ir à parte mais famosa das cataratas, a Gargante do Diablo. De vez em quando, o trem deve andar muito devagar devido a curvas, mas também por causa dos animais da floresta tropical, como a lontra gigante, o tamanduá, a anta, o jaguar e o jacaré.

Depois de desembarcarmos, ainda temos que caminhar 550 metros por muitas passarelas para finalmente chegar à Garganta del Diablo. É uma grande cachoeira semi-circular de 150 metros de largura, na qual a água cai 80 metros para baixo. É impressionante, tanto o que você vê quanto o som. E pensar que estamos aqui no inverno, na estação seca, quando a água está no nível mais baixo.

Quando admiramos e fotografamos essa cachoeira o suficiente, voltamos e queremos fazer um passeio de barco no rio Iguaçu, o chamado Paseo Ecologico. No entanto, vemos que este está fechado ........, provavelmente devido ao baixo nível de água. No caminho, também vemos que as placas para uma viagem com a balsa para 'La Isla de Sint Martin' foram gravadas. Uma decepção por essas duas atrações serem canceladas ........ Então vamos com o Jungle Train para uma parada mais baixa, a Estacion Cataratas. De lá, caminhamos pela chamada Trilha Inferior ou Circuito Inferior. É uma caminhada de 1400 metros em passarelas e passarelas na selva na parte inferior das cataratas. No entanto, está muito quente, agora 38 graus ........ !! Às vezes, temos que subir ou descer escadas, mas passamos por muitas cachoeiras impressionantes e belas vistas das cachoeiras mais distantes.

Depois disso, caminhamos pela Trilha Superior ou Paseo Superior de 1550 metros. Esta rota oferece muitas vistas dos topos das cataratas, mas também tem vários pontos de vista para admirar as cataratas de lado. Ao longo do caminho, passamos por um ponto WIFi e deixamos Jessica e Reiny apreciar a bela vista de várias cachoeiras.

Quando terminamos essa jornada, descemos em vez de pegar o trem da selva. No caminho, pegamos outro jacaré, pelo qual Paulo sempre esperava. Já tínhamos visto macacos e muitos animais diferentes, cujo nome esquecemos. Tomamos uma bebida no terraço de um restaurante e voltamos ao hotel de táxi às cinco. Neste momento, ainda estão 36 graus ... Fred primeiro vai nadar e relaxar, Paulo imediatamente toma um banho frio. Depois de tomar um banho, primeiro faço o check-in on-line para o voo na quarta-feira à tarde de Foz do Iguaçu para São Paulo.

Às oito horas, comemos no buffet e às nove horas começo a escrever minha história, enquanto Paulo está ocupado ouvindo música e navegando na Internet. A localização da história e das fotos sempre estagna devido ao fracasso da internet. Muitos outros convidados chegaram hoje.

Amanhã, o último dia inteiro de nossa longa jornada .........

1. Jessica:
    18 september 2019
    Wat een geweldige foto’s!!!! Mooie herinneringen voor later