ZooRio, Museu Nacional en Maracana Stadium

14 september 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

De dag begint vandaag met troosteloos weer. Het heeft vannacht flink geregend gezien de plassen op straat. Er hangt een mistige sluier richting de bergen. De temperatuur is wel goed, 25 graden. We gaan een dagje naar de dierentuin. Dat staat nog op het verlanglijstje van Paulo. We hebben drie opties om er te komen. Helemaal lopen in 36 minuten of 6 min. lopen en verder 16 min. met de bus en daarna nog 9 min. lopen of met de taxi in 11 min.    De keuze is dan niet zo moeilijk, de taxi. Beter voor de knie van Paulo en veel sneller.           De taxichauffeur vraagt voor de rit naar RioZoo 40 reais en dat is het dubbele van wat het naar mijn idee zou mogen kosten. We gaan akkoord met dertig, maar dat is natuurlijk nog teveel. Als we later een taxi terugnemen kost het volgens de meter inderdaad maar 20 reais.

Fred voor RioZoo Er komt een nieuw RioZoo Paulo tussen de omheining van RioZoo Paulo bij oude boom in RioZoo Paulo in RioZoo

De dierentuin is volgens de gegevens alleen op vrijdag, zaterdag en zondag geopend. Bij RioZoo aangekomen blijkt dat men bezig is om bijna de hele dierentuin opnieuw aan te leggen. In december zal het klaar zijn....., maar daarvoor komen we niet terug. We kunnen slechts de vogelafdeling, enkele apen en de nijlpaarden zien. Dan gaat we dat maar bekijken. De prijs is een kwart van wat men normaal vraagt. Met name de papegaaaien en de roofvogels hebben onze aandacht. Wat hebben ze prachtige kleuren. Toch lopen en vliegen er ook een aantal andere prachtige vogels rond. We komen ook in een soort volière waar de vogels vrij kunnen rondvliegen.

Vechtende papegaaien Vrij vliegende papegaaien Gele papegaaien Ararajuba Rode papegaaien

Vreemde vogel Vreemde vogel met grote kam Blauwe papegaaien Uil Twee uilen

Na het twee uur durende bezoek aan ZooRio lopen we naar het Musee Nacional dat praktisch naast de dierentuin ligt. Aangezien we nu verder niets op het programma hebben staan wil ik dit museum wel van binnen bekijken. Maar het wordt alleen de buitenkant..... het museum wordt namelijk de komende zes maanden helemaal verbouwd, omdat er zo te zien brand is geweest. Dan gaan we nog maar even naar het Maracana Stadium.

Museu Nacional In Praca Professor da Brasil Paulo onderweg naar MaracanaPaulo voor uitzichtpunt Coreta da Quinta

In de parken rondom de dierentuin en het museum zien we veel ouders met kinderen, soms in grote groepen gezellig met elkaar picknicken, spelen, vliegeren en praten. Het is natuurlijk zaterdag en voor velen een vrije dag. Onderweg komen we bij een soort uitzichttoren gebouwd op grote keien. Natuurlijk moeten we er even opklimmen en naar boven lopen.....

Uitzichtpunt Coreta da Quinta in de buurt van Museu NacionalPaulo bovenop de keien bij Coreta da QuintaFred op de keienHorto Botanico van Musee Nacional

We lopen langs het Horto Botanico do Museu Nacional en daarna door naar het Maracana Stadium. Paulo houdt dan wel niet van voetballen, maar het is wel een van de meest bijzondere en grote voetbalstadions ter wereld. Dat moet je toch ook even in het echt hebben gezien als je toch in Rio de Janeiro bent! Om van hier naar het stadion te komen moeten we via het metrostation Estacao Sao Cristovoa. We lopen via trappen omhoog het metrostation binnen, lopen boven de autowegen en via trappen weer aan de andere kant van het station naar beneden. De voetbalmatch die vandaag werd gespeeld tussen Fluimense en Santos is een half uurtje geleden afgelopen. Er staat nog heel veel politie op het plein bij het stadion.

De autowegen bij metrostation Sao Cristavoa De autowegen bij metrostation Sao Cristavoa  Paulo bij Maracana Stadium

Politie bij Maracana Paulo voor het Maracana Stadium

Na terugkomst bij het hotel lopen we nog even naar de Rodoviário Novo Rio, het busstation vlakbij het hotel. Paulo kiest voor een hamburgermenu en ik ga even later naar een restaurantje er tegevover om iets zonder gluten, ei en zuivel te eten,  terwijl Paulo alvast naar het hotel gaat. Het broodje hamburger met enkele gefrituurde aardappeltjes blijkt dan bijna  7 reais meer te kosten dan het keuzebuffet in het restaurantje waar je net zoveel mag eten als je wilt ....... voor 18 reais. In het hotel kletst Paulo weer bij met Jessica en als ik even later kom schrijf ik alvast een deel van het verhaal. We gaan nog een poosje naar boven bij het zwembad, ik ga nog wat zwemmen en we genieten nog een laatste keer van het uitzicht. We ontdekken dat we vanaf het hotel ook het Maracana Stadium kunnen zien liggen.

Uitzicht bij zwembad op Maracana Stadium Uitzicht bij zwembad Uitzicht bij zwembad

Ondertussen zou onze kamer worden schoongemaakt, maar als we na anderhalf uur terugkomen blijkt er nog niets te zijn gedaan. Dus even naar de receptie om dit in orde te krijgen. Even later komt de housekeeping en gaan wij nog even naar de lounge. Om zeven uur gaan we naar het buffet. Paulo doet erg zijn best om nog meer te eten dan ik en dat lukt hem goed! We laten het ons de laatste keer in dit hotel goed smaken! We relaxen nog wat, kijken tv en zorgen ervoor dat onze koffers zo goed als ingepakt klaar staan.

We kijken al uit naar morgen als we naar Foz do Iguazu vertrekken. De weersverwachting voor dat gebied is goed, lekker zonnig en 30 graden.

ZooRio, Museu Nacional e Estádio do Maracanã

O dia começa hoje com um clima desolado. Choveu muito ontem à noite, considerando as poças na rua. Um véu enevoado paira sobre as montanhas. A temperatura é boa, 25 graus. Nós vamos ao zoológico por um dia. Ainda está na lista de desejos de Paulo. Temos três opções para chegar lá. Caminhe completamente em 36 minutos ou 6 minutos e mais 16 minutos de ônibus e depois 9 minutos ou de táxi em 11 minutos.A escolha não é tão difícil, o táxi. Melhor para o joelho de Paulo e muito mais rápido.
O taxista pede a carona para RioZoo 40 reais e é o dobro do que acho que deve custar. Concordamos com trinta, mas é claro que ainda é demais. Segundo o medidor, se pegarmos um táxi mais tarde, ele custará apenas 20 reais.

O zoológico está aberto apenas às sextas, sábados e domingos, de acordo com os dados. Chegando ao RioZoo, parece que as pessoas estão ocupadas realizando quase todo o zoológico. Estará pronto em dezembro ....., mas não voltaremos para isso. Só podemos ver a seção de pássaros, alguns macacos e hipopótamos. Então vamos apenas olhar para isso. O preço é um quarto do que é normalmente solicitado.
Em particular, os papagaios e as aves de rapina têm nossa atenção. Eles têm cores bonitas. No entanto, vários outros pássaros bonitos também andam e voam por aí. Chegamos também a uma espécie de aviário onde os pássaros podem voar livremente.

Após a visita de duas horas ao ZooRio, caminhamos para o Museu Nacional, que fica praticamente ao lado do zoológico. Como agora não temos mais nada no programa, quero ver este museu por dentro. Mas será apenas o exterior ..... o museu será completamente reformado nos próximos seis meses, porque parece que houve um incêndio. Depois vamos ao estádio do Maracanã.

Nos parques ao redor do zoológico e do museu, vemos muitos pais com crianças, às vezes em grandes grupos, fazendo um belo piquenique, brincando, empinando uma pipa e conversando. É claro que é sábado e por muitos dias de folga. Ao longo do caminho, chegamos a uma espécie de torre de vigia construída em grandes rochas. Claro que temos que subir e subir.

Continuamos no Estádio do Maracanã. Paulo pode não gostar de jogar futebol, mas é um dos estádios de futebol mais especiais e grandes do mundo. Você deve ter visto isso na vida real quando está no Rio de Janeiro! Para chegar daqui ao estádio, temos que passar pela estação de metrô Estação São Cristóvão. Subimos a estação de metrô por escadas, andamos acima das auto-estradas e descemos as escadas do outro lado da estação. A partida de futebol disputada hoje entre o Fluminense e o Santos terminou meia hora atrás. Ainda há muita polícia na praça perto do estádio.
Depois de retornar ao hotel, caminhamos para o Rodoviário Novo Rio, a estação de ônibus perto do hotel. Paulo opta por um menu de hambúrguer e, pouco depois, vou a um restaurante para comer algo sem glúten, ovo e laticínios, enquanto Paulo já vai ao hotel. O sanduíche de hambúrguer com algumas batatas fritas parece custar quase 7 reais a mais do que o buffet escolhido no restaurante onde você pode comer o quanto quiser ....... por 18 reais. No hotel, Paulo fala novamente com Jessica e, quando chego um pouco mais tarde, já escrevo uma parte da história. Subimos à beira da piscina por um tempo, vou nadar e apreciar a vista uma última vez. Descobrimos que também podemos ver o Estádio do Maracanã no hotel.
Enquanto isso, nosso quarto seria limpo, mas quando voltarmos depois de uma hora e meia, nada parece ter sido feito. Então, basta ir à recepção para acertar. Momentos depois, a arrumação chega e vamos para o salão. Às sete, vamos ao buffet. Paulo está fazendo o possível para comer mais do que eu e consegue bem! Estamos nos divertindo neste hotel da última vez! Relaxamos um pouco, assistimos TV e garantimos que nossas malas estejam prontas.
Já estamos ansiosos para amanhã quando formos a Foz do Iguaçu.