Van Rio de Janeiro naar Puerto do Iguazu

15 september 2019 - Puerto Iguazú (city), Argentinië

De wekker gaat om half zeven. Het wordt voor ons weer een reisdag……. Eerst maar even lekker douchen en ontbijten, daarna de toilettassen nog in de koffers en we gaan uitchecken. We krijgen van de receptionistes een prachtig boek mee over alles wat er in Rio is te zien. Ze bestellen nog een taxi voor ons en we krijgen nummer 244 door van de taxi, zodat we weten dat we in een veilige taxi reizen. De taxi is er al na vijf minuten en de chauffeur spreekt ook Engels. Hij wil blijkbaar z’n Engels in de praktijk oefenen, want hij praat en praat en praat maar door in het Engels.

Taxi Rio de Janeiro

Wat hebben we deze dagen veel gezien van Rio en wat hebben we veel plaatsen bezocht…… AquaRio, Rua Mural, Museu do Amanha, Museu do Arte do Rio, Museu do Arte Moderna, Arcos do Lapo, de wijken Santo Cristo, Gaboa, Lapa en Teresa, Escadaria Selaron, Catedral Metropolitana, Sambodromo da Marqués de Sapucai, RioZoo, Maracana Stadium, Corvocado, Cristo Redentor, Pao Acucar, Theatro Municipal, Biblioteca Nacional, Rodoviario Novo, Metro Ciudad Novo, Baai van Guanabara, Monumentos Nacional aos Mortes do Secunda Guerra do Mundo, Horto Botanico do Museu Nacional………en nog veel meer.

We vertrekken vanaf Rio Galeao Aeroporto Internacional Tom Gobim in Rio de Janeiro naar de luchthaven van Foz do Iguazu. Foz do Iguacu ligt nog in Brazilie dichtbij het drielandenpunt Brazilië-Argentinië-Paraguay.

Op Aeroporto Galeao Rio Samen in het vliegtuig op weg naar Foz do Iguaçu

We vliegen met Latam Airlines en de vlucht vertrekt op tijd om 10.40u. De vlucht duurt 2 uur en 20 minuten, vergelijkbaar met een vlucht van Amsterdam naar Malaga, en dan vliegen we nog maar een heel klein stukje binnen Brazilië. We hebben helaas geen zitplaatsen bij het raam, maar zitten beiden achterin het vliegtuig naast elkaar hescheiden door het gangpad. We hebben overigens nog wel goed zicht door het raampje. Bij het opstijgen zien we de wijk Santo Cristo waar ons hotel staat en de lange verbindingsbrug die deze kant van Rio verbindt met de wijk Niteroi aan de overkant van de grote Baai van Guanabara. Ook hebben we mooi zicht op de stad Rio de Janeiro en de Pao Acucar, de Suikerbroodberg, waar we bovenop hebben gestaan.

De vlucht verloopt rustig, maar bij de daling heeft het vliegtuig behoorlijk last van turbulentie. We komen ruim een kwartier eerder aan dan verwacht. Het is hier vandaag zonnig en 32 graden, maar als we de trap van het vliegtuig aflopen lijkt het wel meer dan veertig graden te zijn. Zo heet.............die wind......!

Paulo op de trap van het vliegtuig in Foz do Iguaçu

Gelukkig is de bagage er snel en we gaan op zoek naar een taxi die ons over de grens naar ons hotel in Puerto Iguacu gaat brengen. We hebben heel snel een goede taxi en de chauffeur laat ons bij de Braziliaanse douane met onze paspoorten naar het grenskantoor gaan. De paspoorten worden ingevoerd in de computer, we krijgen een uitreisstempel en we gaan weer verder met de taxi tot de Argentijnse grenscontrole. We krijgen een stempel van Argentinië in ons paspoort dat we het land binnenkomen en de kofferbak van de auto wordt even gecontroleerd.

Bij de Argentijnse grens

Wanneer we woensdag teruggaan moeten we erop letten er wel een stempel in ons paspoort komt dat we Argentinië weer verlaten en ook als we Brazilie weer binnenkomen. Zonder stempel krijgen we problemen bij de terugvlucht, omdat we dan illegaal in Brazilië zouden verblijven.We komen om iets over half twee aan bij hotel Exe Cataratas ***** Het is een prachtig hotel zoals het er van de weg uitziet. Met de chauffeur spreken we af dat hij ons woensdagmorgen om half elf weer komt ophalen. Dan klinkt er opeens een raar gierend geluid. De chauffeur draait de sleutel om en dus de motor uit, maar later blijkt de v-snaar kapot en staat hij dus met panne...... Zijn wij even blij dat dit niet onderweg gebeurde!

Hotel Exe Cataratas***** Paulo voor hotel Exe Cataratas***** Receptie hotel Exe Cateratas*****

Ook als we binnenkomen ziet alles er prachtig en luxe uit. We kunnen direct Inchecken denken we, maar het gaat niet zoals we denken....... We krijgen te horen dat afgelopen vrijdag alle reserveringen door het hotel zijn gecancelled. De reserveringsmaatschappi Amoma blijkt failliet te zijn en nu is het hotel alle reservering- en betaalgegevens kwijt van de reserveringen die via Amoma zijn gedaan. We moeten nu dus een nieuwe reservering maken ........ Dat blijkt nog goed uit te pakken. Een de-luxe-twin kamer inclusief ontbijt en diner blijkt nu zo'n €65 euro goedkoper te zijn, omdat we geen belasting hoeven te betalen. Een paar weken geleden lazen we al op de site dat het buitenzwembad werd gerenoveerd. Jammer genoeg is de renovatie van het buitenzwembad nog niet gereed. Er is wel een Spa met binnenbad en whirlpools waar we gebruik van mogen maken. We mogen echter ook naar een ander hotel met een tropical buitenbad om daar te gaan zwemmen en dan worden we met de auto gebracht en gehaald! Of we er gebruik van gaan maken weten we nog niet, maar het is toch een geweldig aanbod.

De trap af....in hotel Exe Cataratas Achter het hotel

We gaan naar onze zeer ruime kamer op de tweede etage en installeren ons alvast een beetje. Twee grote 2-persoonsbedden, een ruim zitje, veel ruimte rondom de bedden. Het is niet naar onze smaak ingericht, maar okay. Daarna gaan we na deze relatief gezien lange reis eerst even relaxen. Paulo gaat even in de whirlpool en die is toch heet! Ik ga dus maar in het kleine zwembadje om af te koelen en ga lekker relaxen op een ligbed. Na het douchen gaan we om een uur of zes even wat drinken in het restaurant. Opvallend zijn de grote flesjes Pepsi en Tonic van elk 350ml. Ze hebben in vergelijking met Nederland bijna 2 keer de hoeveelheid en deze flesjes kosten 55 Argentijnse peso's, dit is ongeveer €0,90. We krijgen er zelfs ook nog een bordje chips bij!

Drankje met chips Tónica en Pepsi 350 ml voor elk 55 Argentijnse pesos

Om kwart voor acht valt de elektriciteit uit en zitten we in totale duisternis. Ook buiten is alles donker. Dit blijkt hier regelmatig voor te komen. Na een paar minuten gaan alle lichten weer aan........ Om acht uur gaan we eten en ook in dit hotel maken we gebruik van het keuzebuffet.

Dinerbuffet in Exe Cataratas***** Paulo bij het dinerbuffet Lekkere toetjes....

Na het eten lopen we om negen uur nog een klein rondje voor het hotel. Wat is het toch warm buiten! We gaan vanavond op tijd slapen, want morgen gaan we naar de beroemde watervallen van Iguacu. De weersverwachting geeft aan dat het zonnig is en nog warmer zal zijn dan de 32 graden van vandaag, morgen namelijk 36 graden......  Wij hebben hier onze hittegolf al!

Hotel Exe Cataratas bij avond Temperatuur in Puerto do Iguazu

Do Rio de Janeiro para Puerto do Iguaçu

O despertador toca às seis e meia. Será outro dia de viagem para nós ... Primeiro um bom banho e café da manhã, depois as sacolas ainda nas malas e vamos dar uma olhada. Recebemos um livro maravilhoso das recepcionistas sobre tudo o que há para ver no Rio. Eles pedem outro táxi para nós e obtemos o número 244 do táxi, então sabemos que estamos viajando em um táxi seguro. O táxi já está lá após cinco minutos e o motorista também fala inglês. Aparentemente, ele quer praticar seu inglês na prática, porque ele fala e fala e fala em inglês.

O que temos visto muito no Rio hoje em dia e o que temos visitado em muitos lugares …… AquaRio, Rua Mural, Museu do Amanha, Museu de Arte do Rio, Museu de Arte Moderna, Arcos do Lapo, os bairros Danto Cristo, Gaboa, Lapa e Teresa, Escadaria Selaron, Catedral Metropolitana, Sambódromo, RioZoo, Estádio do Maracanã, Corvocado, Cristo Redentor, Pao Acucar, Theatro Municipal, Biblioteca Nacional, Rodoviario Novo, Baía de Guanabara, Monumentos Nacionais às Mortes da Segunda Guerra Mundial e Botânico Museu Nacional ………

Partimos do Rio Galeão Aeroporto Internacional Tom Gobim, no Rio de Janeiro, para o aeroporto de Foz do Iguaçu. Foz do Iguaçu ainda está localizada no Brasil, perto do ponto de três países Brasil-Argentina-Paraguai.

Voamos com a Latam Airlines e o voo sai pontualmente às 10h40. O vôo leva 2 horas e 20 minutos, comparável a um vôo de Amsterdã a Málaga, e depois voamos apenas uma curta distância no Brasil. Infelizmente, não temos assentos perto da janela, mas ambos estamos sentados na parte de trás da aeronave, um ao lado do outro no corredor. A propósito, ainda temos uma boa visão pela janela. Ao decolar, vemos o bairro de Santo Cristo, onde nosso hotel está localizado, e a longa ponte de conexão que liga esse lado do Rio ao bairro da grande Baía de Guanabara. Também temos uma bela vista da cidade do Rio de Janeiro e do Pão de Açúcar, o Pão de Açúcar, onde estamos no topo.

O vôo é silencioso, mas o avião sofre bastante turbulência com a queda. Chegamos mais de quinze minutos antes do esperado. Hoje está ensolarado e 32 graus, mas quando descemos as escadas, parece ser mais de quarenta graus. É assim que quente ............. esse vento ......!

Felizmente, a bagagem é rápida e estamos à procura de um táxi que nos leve através da fronteira até o nosso hotel em Puerto Iguacu. Temos um bom táxi muito rapidamente e o motorista nos permite ir ao escritório de fronteira com nossos passaportes. Os passaportes são inseridos no computador, obtemos um carimbo de saída e continuamos com o táxi até o controle da fronteira argentina. Recebemos um carimbo da Argentina em nosso passaporte de que entramos no país e o porta-malas do carro é verificado.

Quando voltarmos na quarta-feira, temos que garantir que o nosso passaporte tenha um selo que deixamos a Argentina novamente e também quando entramos no Brasil novamente. Sem carimbo, temos problemas com o voo de volta, porque ficaríamos no Brasil ilegalmente.Quando chegamos ao hotel Exe Cataratas às uma e meia. Concordamos com o motorista que ele nos buscará novamente na quarta-feira de manhã às dez e meia. Então, de repente, um estranho som de grito. O motorista vira a chave e, portanto, desliga o motor, mas mais tarde a correia trapezoidal está quebrada e, portanto, está fora de serviço ...... Estamos igualmente felizes por isso não ter ocorrido no caminho!

Mesmo quando entramos, tudo parece bonito e luxuoso. Podemos fazer o check-in imediatamente, pensamos, mas não está indo da maneira que pensamos ....... Dizem-nos que na última sexta-feira todas as reservas foram canceladas pelo hotel. O sistema do computador parece ter falhado e agora eles perderam todos os detalhes de reserva e pagamento. Então agora temos que fazer uma nova reserva ........ Isso parece estar funcionando bem. Um quarto duplo de luxo, incluindo café da manhã e jantar, agora parece ser cerca de € 25 mais barato! Algumas semanas atrás, já lemos no site que a piscina estava sendo reformada. Infelizmente, a renovação da piscina exterior ainda não está pronta. Existe um spa com piscina coberta e banheiras de hidromassagem que podemos usar. No entanto, estamos autorizados a ir para outro hotel com uma piscina tropical tropical e depois somos levados e levados de carro! Se vamos usá-lo, ainda não sabemos, mas é, no entanto, uma grande oferta.

Vamos para o nosso quarto muito espaçoso no segundo andar e nos instalamos um pouco. Duas camas de casal grandes, uma área de estar espaçosa e muito espaço ao redor das camas. Não é decorado ao nosso gosto, mas tudo bem. Depois disso, primeiro relaxaremos após essa jornada relativamente longa. Paulo entra no redemoinho por um momento e ainda está quente! Então eu vou para a pequena piscina para me refrescar e relaxar em uma espreguiçadeira. Depois de tomar um banho, tomamos uma bebida no restaurante às seis horas. Os grandes frascos de Pepsi e Tonic de 350 ml cada são impressionantes. Eles têm quase o dobro do valor em comparação com a Holanda e essas garrafas custam 55 pesos argentinos, ou seja, aproximadamente 0,90 €. Temos até um prato de batatas fritas!

Às quinze para as oito, a rede elétrica falha e estamos na escuridão total. Tudo está escuro lá fora. Isso parece ocorrer regularmente aqui. Depois de alguns minutos, todas as luzes se acendem novamente ........ Às oito horas nós comemos e também neste hotel usamos o buffet de escolha.

Depois do jantar, caminhamos um pouco em frente ao hotel às nove. Como está quente lá fora! Vamos dormir a tempo esta noite, porque amanhã vamos às famosas cachoeiras de Iguaçu. A previsão do tempo indica que está ensolarado e estará ainda mais quente que os 32 graus hoje, ou seja, 36 graus amanhã ...... Já temos nossa onda de calor aqui!