Van Argentinië via Brazilie en Duitsland terug naar Nederland

18 september 2019 - Amsterdam Airport Schiphol, Nederland

Vandaag hebben we onze terugreisdag. We kwamen hier in Argentinië aan met zeer zonnig en loeiheet weer en staan vanmorgen op met bewolkt weer met motregen........ Hier lijkt het weer ook net zo wisselvallig als in Nederland! Na douchen en ontbijt checken we uit bij hotel Exe Cataratas. Het is maar goed dat we de receptie nog even laten bellen met de taxichauffeur die ons zou komen ophalen. De taxichauffeur blijkt ergens ver weg te zijn en zal zeker veel later komen dan afgesproken. We regelen dus maar snel een andere taxichauffeur en met hem doorlopen we bij de grens ook weer het hele paspoortritueel. We zijn goed op tijd bij de luchthaven en moeten nog even wachten voordat we de bagage kunnen afgeven. Daarna kunnen we snel door de bagagecontrole. De hengel van Paulo, vermomd als wandelstok mag gewoon mee......!

Incheckbalies Latam op Foz do Iguazu Paulo op Aeropuerto Foz do Iguazu Vertrektijd

De vlucht van Foz do Iguazu naar Sao Paulo verloopt zonder problemen. Het vliegtuig vertrekt precies op tijd om 13.40u. en de vlucht duurt 20 minuten korter dan staat aangegeven. We komen om 15.15u. op Sao Paulo aan in Terminal 2 en moeten we uiteraard eerst de bagage ophalen. Als we aan komen lopen zien we onze koffers al op de band!

aankomst Sao Paulo Guarulhos

Voor onze volgende vlucht met Lufthansa moeten we in Terminal 3 zijn. Eerst moeten we weer door de douane en krijgen weer nieuwe stempels in onze paspoorten vanwege het verlaten van het land. Ook moeten we opnieuw door de bagagecontrole en bodyscan. De vlucht naar Frankfurt vertrekt gelukkig op tijd, om 18.15u. Om negen uur krijgen we een warme hap, keuze tussen pasta en carne (vlees) en om half elf worden de lichten uitgedaan en probeert iedereen te gaan slapen. Om vier uur 's ochtends wordt het ontbijt al geserveerd. De nacht duurt relatief gezien ook niet zo lang, want na elf uur vliegen landen we om 05.15u. Braziliaanse tijd op de  luchthaven van Frankfurt. De Europese tijd is dan 10.15u.  De grenscontrole gaat nogal gemakkelijk, want we kiezen voor de geautomatiseerde versie. Daarbij hoeven we alleen onze paspoorten te laten scannen en wordt er een foto van ons gezicht gemaakt.

Op Lufthafen Frankfurt Vertrek Frankfurt Van Frankfurt naar Amsterdam

Onze volgende vlucht wacht en deze keer worden de koffers automatisch doorgestuurd. Wel moeten we opnieuw door de bagagecontrole en bodyscan. De vlucht naar Amsterdam vertrekt ruim een half uur te laat en komt om tien over twee aan. Onze bagage komt ook deze keer bijna als laatste aan en bervolgens gaan we snel naar de trein.

Frankfurt Op Schiphol Wachten op de bagage op Schiphol

We nemen op Braziliaanse wijze afscheid en Paulo vertrekt om 15.08u. met de directe intercity naar Rotterdam Centraal en ik ga om 15.36u. met de trein naar Amersfoort. Onze reis is ten einde......

Paulo met de trein terug naar Rotterdam Centraal

Voor Paulo was het de reis van z'n leven en ik heb het als een voorrecht ervaren om deze reis met hem te mogen meebeleven. We zullen er vast nog vaak eens op terugkijken. We hopen dat jullie ook van onze verslagen en foto's hebben genoten!

Da Argentina via Brasil e Alemanha de volta à Holanda

Hoje temos nosso dia de retorno. Chegamos aqui na Argentina com tempo muito ensolarado e muito quente e acordamos esta manhã com tempo nublado com chuvisco ........ Aqui o tempo parece tão instável quanto na Holanda! Após o banho e café da manhã, check-out no hotel Exe Cataratas. É bom que a recepção ligue para o motorista de táxi que iria nos buscar. O motorista do táxi parece estar longe em algum lugar e certamente chegará muito depois do acordado. Então, organizamos rapidamente outro motorista de táxi e, com ele, passamos por todo o ritual do passaporte novamente na fronteira. Chegamos a tempo no aeroporto e temos que esperar um pouco para podermos deixar a bagagem. Em seguida, podemos passar rapidamente pela verificação de bagagem. A vara de pescar de Paulo, disfarçada de bengala, pode aparecer ......!

O voo de Foz do Iguaçu para São Paulo opera sem problemas. O avião parte exatamente no horário às 13h40. e o voo é 20 minutos mais curto do que o indicado. Chegamos às 15h15. para São Paulo no Terminal 2 e, é claro, primeiro precisamos pegar a bagagem. Quando chegamos, já vemos nossas malas no cinto! Para o nosso próximo vôo com a Lufthansa, precisamos estar no Terminal 3. Primeiro, precisamos passar pela alfândega novamente e obter novos selos em nossos passaportes por deixar o país. Também temos que passar pela verificação de bagagem e verificação corporal novamente. Felizmente, o voo para Frankfurt sai pontualmente às 18h15. Às nove horas, temos uma refeição quente, uma escolha entre macarrão e carne e às dez e meia as luzes se apagam e todos tentam dormir. O café da manhã já é servido às quatro da manhã. Relativamente falando, a noite não dura tanto tempo, porque, após onze horas de vôo, pousamos às 5h15. Hora brasileira no aeroporto de Frankfurt. O horário europeu é então 10h15. O controle de fronteiras é bastante fácil, porque optamos pela versão automatizada. Só precisamos escanear nossos passaportes e tirar uma foto do nosso rosto.

Nosso próximo vôo está aguardando e, desta vez, as malas serão encaminhadas automaticamente. Temos que passar pela verificação de bagagem e verificação corporal novamente. O vôo para Amsterdã sai mais de meia hora atrasado e chega às duas e dez. Nossa bagagem também chega quase dessa vez e, em seguida, rapidamente vamos para o trem. Nos despedimos do jeito brasileiro e Paulo sai às 15h08. com a interurbana direta para Roterdã Central e vou às 15h36. de trem para Amersfoort. Nossa jornada terminou ...... Para Paulo, foi a jornada de uma vida e eu experimentei como um privilégio poder vivenciar essa jornada com ele. Provavelmente vamos olhar para trás frequentemente.

Esperamos que você também tenha gostado dos nossos relatórios e fotos!