Lopend langs enkele bezienswaardigheden

11 september 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

Oh, wat is dat toch heerlijk....... zoveel dagen in dit prachtige hotel! Elke dag een uitgebreid buffetontbijt en 's avond een uitgebreid lopend buffet! Vanmorgen een nieuw soort saus bij de glutenvrije pancakes, opnieuw allerlei soorten fruit, vooral verse meloen met ham is mijn favoriet. Paulo eet lekkere zoete broodjes en suikerbroodjes, spiegelei en ham, banaan....... Teveel om op te noemen. Een kop koffie nog en dan gaan we om half elf lopend op pad. Het is nu al bijna 30 graden.

Hotel Intercity Porto Maravilha****

Op weg naar de Sambódromo lopen we via het Metrostation Cidade Nova. Als we er aankomen om elf uur heeft Paulo al geruime tijd last van zijn knie die weer dikker wordt. De Sambódromo is een speciaal voor dit doel aangelegde paradeplaats in het centrum van Rio de Janeiro bestemd voor het jaarlijkse carnaval in Rio de Janeiro.De Sambódromo werd ontworpen door Oscar Niemeyer en gebouwd in 1984. Het geheel beslaat de 700 meter lange straat Marquês de Sapucaí, die aan beide zijden is volgebouwd met tribunes met een totale capaciteit van 90.000 toeschouwers. De weg wordt ieder jaar voor carnaval opnieuw voorzien van grijze verf. Aan het zuidelijke uiteinde van de route bevindt zich het Praça da Apoteose (Plein van de Apotheose). Hier staan de tribunes verder naar achteren zodat er een plein ontstaat waar de deelnemers aan het carnaval zich na de optocht verzamelen. Buiten het carnavalsseizoen wordt de Sambódromo regelmatig gebruikt voor popconcerten.

Estacio de Metro Ciudad NovoSambodromo da Marqués de Sapucai 2

Vanaf het Sambadrome zouden we nog zo'n stuk moeten lopen, maar dit gaat zo niet langer. We nemen dus heel luxe een taxi naar de Cathedrale Metrolpolitana. Het scheelt dat een taxi hier niet zo prijzig is en het halve uur lopen kost per taxi ook maar 12 reais, dus zo'n 3 euro. De Sint-Sebastiaankathedraal of Catedral Metropolitana de São Sebastião is een kathedraal, dus Rooms-Katholiek. De kerk is gewijd aan Sint-Sebastiaan, de beschermheilige van Rio de Janeiro. De Nieuwe Kathedraal, zoals de kerk nog vaak wordt genoemd, ligt in het centrum van de stad. De kathedraal is door Edgar Fonceca ontworpen en tussen 1964 en 1979 gebouwd. Ze heeft een externe diameter van 106 m en een interne diameter van 96 m. Kenmerkend voor het gebouw zijn de vier kleurige glas in betonvensters van elk 64 m hoog die over de gehele hoogte van de kerk doorlopen. In het plafond worden deze vensters verbonden door een lichtend kruis. De kerk heeft een vrijstaande klokkentoren. De kerk biedt plaats aan 20.000 mensen. Als wij er zijn is er in het gedeelte achter het altaar de mis bezig, die elke wordt gehouden.

Paulo voor de Catedral Metropolitana Paulo in Catedral Metropolitana Paulo in retraite Fred in Catedral Metropolitana

Mis in Catedral MetropolitanaRode loper in Catedral Metropolitana Kruis in Vatedral Metropolotana

Vanaf de kathedraal lopen we naar het Estacao Carioca waar de Santa Teresa tram vertrekt. Het is een historische tram in de Braziliaanse stad Rio de Janeiro. Het is de laatst overgebleven tramroute van de stad. De lijn verbindt de wijk Lapa in het centrum van de stad met de wijk Santa Teresa. De tramlijn werd in 1877 in gebruik genomen en door de slechte staat van het spoor kan de tram niet erg hard rijden. Daarom is de lijn vooral een toeristische attractie, maar wij zagen vooral veel inwoners van deze buurt in - en uitstappen. Een retourticket kost 20 reais.

Trem de Teresa Samen in de Trem de Teresa In de Trem de Teresa

Panorama vanuit de Trem de Teresa Cristo Redentor vanuit de Trem de Teresa Cristo Redentor gezien vanuit de Trem de Teresa Vanuit de Trem de Teresa

De route loopt onder andere over het voormalige 45 meter hoge Carioca-aquaduct. Het aquaduct werd gebouwd in het midden van de 18e eeuw om vers water van de rivier de Carioca naar de bevolking van de stad te brengen. Het is een indrukwekkend voorbeeld van koloniale architectuur. Het Carioca Aquaduct wordt door Braziliaanse mensen vaak Arcos da Lapa genoemd. Bij de  laatste halte Dos Irmaos kun je ook direct terug met Santa Tereza tram. Je hoeft niet eens uit te stappen als ze de rugkeuningen omklappen, maar je kunt direct naar beneden gaan als je wilt. Het laatste doen wij uiteraard. We stappen uit bij Largo Do Curvelo, de op een na laatste halte en lopen vandaar naar de Escadaria Selaron.

Arcos da LapaWegwijzer in de wijk Santa Teresa Onderweg naar het Sambodromo

Modern kantoorgebouw Gebouw in de buurt van Sambodrome

De Escadaria Selarón bestaat uit een aantal trappen die de wijk Lapa met de hoger gelegen wijk Santa Teresa verbindt. De trappen zijn door de Chileense kunstenaar Jorge Selarón bedekt met gekleurde tegels. Hij begon hiermee in 1990 en was tot zijn dood op 10 januari 2013 nog steeds bezig zijn werk te verbeteren. Er zijn ook tegels met Nederlandse afbeeldingen gebruikt, ook grappige. We laten ons samen fotograferen bij een bedrijfje die de foto's op een tegeltje afdrukt. We krijgen ze keurig verpakt in een kartonnen doosje, omdat de tegels nog erg heet zijn van het bakken. Ze zijn echt prachtig!

Samen staand op de Escadaria Selaron Samen zittend op de Escadaria Selaron Fred bovenop monument bij Escadaria Selaron Paulo bij vlag Brazil Escadaria Selaron Paulo op trappen EScadaria Selaron Hollandse tegeltjes

Als we de trappen weer helemaal afgelopen zijn nemen we een taxi. De taxichauffeur stelt zich voor en geeft aan dat het makkelijke pr is om hem JJ te noemen. Hij vertelt ook dat hij ook een officiële gids is en hij heeft inderdaad een pas als gids in Rio. Hij brengt ons terug naar hotel Intercity Porto Maravilha**** en we maken een afspraak dat hij de morgen met ons naar een vijftal bezienswaardigheden gaat.

We kopen bij een stalletje op de hoek nog wat fris en water voor vanavond en morgen en kleden ons snel om om te gaan zwemmen. Heerlijk zo'n zwembad met zo'n prachtig uitzicht en heerlijke rekaxstoelen om nog na te genieten van de dag in een warme middagzon!

Zwembad hotel Intercity Porto Maravilha**** Paulo in zwembad Zonsondergang in Rio de Janeiro

Na het douchen eerst maar even het verhaal van deze dag schrijven, terwijl Paulo op het andere bed alweer zachtjes de bomen om ligt te zagen......... Om half acht gaan we eten van het buffet en daarna zijn we nog even met het verhaal, de foto's en filmpjes bezig

Tijd om weer te gaan slapen........... er wacht morgen weer een Riodag!!

Passando por alguns pontos turísticos.

Oh, como é maravilhoso ....... tantos dias neste lindo hotel! Um extenso buffet de café da manhã todos os dias e um extenso buffet à noite! Esta manhã, um novo tipo de molho com panquecas sem glúten, novamente todos os tipos de frutas, principalmente melão fresco com presunto, é o meu favorito. Paulo come deliciosos pãezinhos doces e pãezinhos, ovo frito e presunto, banana ....... Muitos para mencionar. Uma xícara de café e depois começamos a andar às dez e meia. Agora é quase 30 graus.

Primeiro no Sambódromo, mas antes de chegarmos às onze horas, Paulo tem outro problema no joelho, que está ficando mais grosso novamente. O Sambódromo é um desfile especialmente projetado para esse fim no centro do Rio de Janeiro, para o carnaval anual do Rio de Janeiro.O Sambódromo foi projetado por Oscar Niemeyer e construído em 1984. O conjunto abrange a rua Marquês de Sapucaí, com 700 metros de comprimento, abarrotada de ambos os lados com arquibancadas com capacidade total para 90.000 espectadores. A estrada é novamente pintada com tinta cinza para o carnaval todos os anos. No extremo sul da rota fica a Praça da Apoteose. Aqui as arquibancadas ficam mais atrás, criando uma praça onde os participantes do carnaval se reúnem após o desfile. Fora da temporada de carnaval, o Sambódromo é usado regularmente para shows pop.

Do Sambódromo, teríamos que andar outra parte, mas esse não é mais o caso. Então, pegamos um táxi muito luxuoso até a Cathedrale Metrolpolitana. Isso economiza que um táxi não seja tão caro aqui e a caminhada de meia hora custa apenas 12 reais por táxi, ou seja, cerca de 3 euros. A Catedral de São Sebastião ou Catedral Metropolitana de São Sebastião é uma catedral, portanto católica romana. A igreja é dedicada a São Sebastião, o padroeiro do Rio de Janeiro. A nova catedral, como costuma ser chamada a igreja, está localizada no centro da cidade. A catedral foi projetada por Edgar Fonceca e construída entre 1964 e 1979. Possui um diâmetro externo de 106 me um diâmetro interno de 96 M. Característica do edifício são os quatro vidros coloridos em janelas de concreto de cada 64 m de altura que percorrem toda a altura da igreja. No teto, essas janelas são conectadas por uma cruz brilhante. A igreja tem uma torre sineira destacada. A igreja pode acomodar 20.000 pessoas. Quando estamos lá, há missa na seção atrás do altar, que está sendo realizada cada.
Da catedral, caminhamos para a Estação Carioca, onde sai o bonde de Santa Teresa. É um bonde histórico na cidade brasileira do Rio de Janeiro. É a última rota de bonde restante na cidade. A linha liga o bairro da Lapa, no centro da cidade, ao bairro de Santa Teresa. A linha de bonde foi colocada em uso em 1877 e, devido às más condições da pista, o bonde não pode correr muito rápido. É por isso que a linha é principalmente uma atração turística, mas vimos principalmente muitos moradores desse bairro entrando e saindo. Um bilhete de volta custa 20 reais.
O percurso inclui o antigo aqueduto carioca de 45 metros de altura. O aqueduto foi construído em meados do século XVIII para levar água doce do rio Carioca para a população da cidade. É um exemplo impressionante de arquitetura colonial. O aqueduto carioca é frequentemente chamado de Arcos da Lapa pelo povo brasileiro. Na última parada, Dos Irmaos, você também pode voltar diretamente com o bonde Santa Tereza. Você nem precisa sair quando eles dobram os encostos, mas pode descer imediatamente, se quiser. Nós fazemos o último, é claro. Desceremos no Largo do Curvelo, a penúltima parada e caminharemos até a Escadaria Selaron.

A Escadaria Selarón consiste em várias escadas que conectam o distrito da Lapa ao distrito mais alto de Santa Teresa. As escadas são cobertas com azulejos coloridos do artista chileno Jorge Selarón. Ele começou isso em 1990 e ainda estava melhorando seu trabalho até sua morte, em 10 de janeiro de 2013. Também existem peças com imagens holandesas usadas, também engraçadas. Nós nos deixamos fotografar juntos em uma empresa que imprime as fotos em um ladrilho. Nós os embalamos cuidadosamente em uma caixa de papelão, porque os ladrilhos ainda estão muito quentes com o cozimento. Eles são realmente lindos!

Quando terminamos as escadas, tomamos um táxi. O taxista se apresenta e indica que é fácil chamá-lo de JJ. Ele também diz que também é um guia oficial e que de fato tem um passe como guia no Rio. Ele nos leva de volta ao hotel Intercity Porto Maravilha **** e marcamos um encontro que ele irá conosco a cinco pontos turísticos na manhã seguinte.

Compramos um pouco de água fresca em uma banca na esquina para hoje à noite e amanhã e trocamos nossas roupas rapidamente para nadar. Uma piscina tão linda com uma vista tão bonita e maravilhosas cadeiras de rekax para aproveitar o dia em um sol quente da tarde!

Depois de tomar um banho, escreva primeiro a história deste dia, enquanto Paulo, na outra cama, já está cortando as árvores com cuidado ... Às sete e meia, comemos no bufê e depois ainda estamos ocupado com a história, as fotos e os vídeos.

Hora de voltar a dormir ........... há outro Riodag esperando amanhã !!