Trem de Corcovado, Cristo Redentor en de Pão de Açúcar

12 september 2019 - Rio de Janeiro, Brazilië

Het ontbijt voor mij was een grote verrassing. Het leek wel een feestje, een mooi champagneglas met een honinglaag, een sauslaag en diverse kleine vruchtjes en daarbij een paar glutenvrije gebakken wraps op een bord. Het smaakte ook lekker! Wat een geweldige service van een creatieve kok in dit hotel!!!

Glutenvrij, eivrij en zuivelvrij ontbijt Wachten op de gids cq taxi

Na het ontbijt zullen we om half elf opgehaald worden door een taxichauffeur die ook gids is, zoals ik gisteren schreef. Na drie kwartier wachten is er nog steeds geen taxi te zien. Daarom vragen we de receptioniste om te bellen, maar ze krijgt steeds geen gehoor. Dan zeggen ze dat het hotel 's morgens wel is gebeld door een taxichauffeur die vertelde dat hij deze morgen een paar mensen van het hotel zou halen, maar dat dit niet ging lukken, omdat zijn auto was gecrasht! Gisteren was het overigens een hele rustige en betrouwbare chauffeur....... toch maar gelukkig dat we nu niet in zijn taxi zaten.

We gaan dus zelf maar op pad en pakken een taxi om de hoek. We laten ons afzetten bij de Corcovado (Portugees voor "gebochelde") of voluit de 'Morro de Corcovado'. Het is een 710 meter hoge berg in het Floresta da Tijuca, een nationaal park en tevens het grootste metropole bos. De berg is wereldwijd bekend vanwege het beeld 'Cristo Redentor' op de top. De beste manier om op de Corcovado te komen is met de trein. In het station van de Corcovado wachten we even op de Trem die om de twintig minuten vertrekt. In het station is een werkplaats om de trams te onderhouden en te reviseren. In de hal hangen heel erg veel vlaggen van allerlei landen. Ook de Nederlandse vlag hangt er bij.

Werkplaats Trem de Corcovado Vlaggen bij Estacioa Corcovado

De Trem op de tandradbaan, de Corcovado Rack Railway, klimt via de Floresta da Tijuca tot vlak onder het standbeeld. Tijdens de rit tussen bomen, struiken en rotsen zijn kleurige standbeelden te zien die langs het spoor zijn geplaatst. Ook krijgen we prachtige vergezichten op de stad Rio de Janeiro te zien. De tocht duurt 20 minuten. Daarna moeten nog 222 treden worden beklommen, die beginnen aan het eindstation van de tandradbaan. Sinds 2007 is het beeld ook bereikbaar met een drietal liften of vier roltrappen. Als we boven komen blijkt er maar 1 lift in werking en zijn de roltrappen afgesloten. Paulo moet dus alsnog een aantal trappen op met z'n pijnlijke knie.

Trem de CorcovadoTrem de Corcovado rails en tandradbaanPaulo en Fred in Trem de Corcovado

Na een aantal trappen zijn we dan bij Cristo Redentor, het grote standbeeld van Christus de Verlosser, uitkijkend over de stad Rio de Janeiro. Het behoort sinds 2014 tot de zeven nieuwe wereldwonderen. Het monument weegt in totaal 1145 ton, heeft in totaal een hoogte van 38 meter en de spanwijdte tussen de beide armen bedraagt 28 meter. Het beeld is ontworpen door ingenieur Heitor da Silva Costa en gemaakt in Frankrijk door de Frans-Poolse beeldhouwer Paul Landowski, waarna het in blokken van 16 ton is verscheept naar Brazilië. We maken wat foto's van het beeld en de prachtige vergezichten over Rio.

Uitzicht vanaf CorcovadoPaulo en Fred bij Cristo RedentorPaulo bij Cristo RedentorUitzicht over Rio

Het is inmiddels 33 graden............ We gaan nog even in de koelte zitten van de Capela de Nossa Senhora de Nazareth, in de sokkel van het beeld, voordat we de terugreis gaan maken.

Capela Redentor Paulo in Capela Redentor

Beneden gekomen nemen we de taxi naar de Pão de Açúcar. De Suikerbroodberg is een 396 m hoge bergtop in Brazilië en bevindt zich op een schiereiland bij de ingang van de Baai van Guanabara. De berg is één van zeven zogenaamde morros van graniet die vanuit de Atlantische Oceaan oprijzen in de buurt van Rio de Janeiro. We willen met de 1400 meter lange kabelbaan via de eerste berg naar de top van de Suikerbroodberg. De kabelbaan werd aangelegd in 1912 en is een van de bekendste toeristische attracties van Rio de Janeiro. De gondels kunnen ongeveer 75 passagiers per keer vervoeren. Het is een geweldige ervaring om zo vrij boven deze prachtige omgeving door de lucht te worden vervoerd.

Start station gondels Pao Acucar Samen in de gondel Pao AcucarIn de luchtEerste etappe naar de Pao Acucar

Op de top van de eerste berg lopen we eerst nog wat rond om te genieten van de prachtige vergezichten.

Tussenstop op de eerste berg

Daarna vervolgen we met de tweede kabelbaan onze klim naar de hoogste top. Wat is dat geweldig, zo hoog.

Op weg tweede etappe naar Pao Acucar Pao Acucar 396m hoog

Als we later weer naar beneden gaan drinken we op de eerste berg op een terrasje bier en ijskoffie. We laten Reiny, Gisele en Jessica via video WhattsApp live meegenieten van de vergezichten en dalen daarna weer af naar de aardse werkelijkheid, die voor ons in Rio de Janeiro ook hemels is.

Tussenstop op weg naar Pao Acucar Uitzicht vanaf eerste berg

We gaan met een volgende taxi terug en genieten in en bij het zwembad nog een uurtje van de avondzon. De zon zakt om ongeveer zes uur achter de bergen en een half uur later is het, afgezien van de vele lichtjes, volop donker.

We gaan douchen, eten en praten wat, vermaken ons met schrijven, foto's, filmpjes en tv en zetten de airco zachtjes aan voor de nacht. We kunnen alweer terugkijken op een prachtige dag! Paulo heeft morgen vanwege zijn knie een rustdag,,.....en ik hoop morgen in ieder geval naar het Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, ook wel kortweg MAM genoemd, te gaan.

O café da manhã para mim foi uma grande surpresa. Parecia uma festa, uma bela taça de champanhe com uma camada de mel, uma camada de molho e várias frutas pequenas e alguns envoltórios assados ​​sem glúten em um prato. Também provei delicioso! O que um ótimo serviço de um chef criativo neste hotel !!!

Depois do café da manhã, seremos apanhados às dez e meia por um motorista de táxi que também é um guia, como escrevi ontem. Depois de esperar 45 minutos, ainda não há um táxi para ser visto. É por isso que pedimos que a recepcionista ligue, mas ela ainda não recebe uma resposta. Dizem então que o hotel foi chamado pela manhã por um motorista de táxi que disse que iria tirar algumas pessoas do hotel esta manhã, mas que isso não funcionaria porque o carro dele havia batido! Ontem, a propósito, era um motorista muito calmo e confiável ....... mas felizmente não estávamos nele.

Então vamos por conta própria e pegamos um táxi na esquina. Somos deixados no Corcovado (português para "corcunda") ou na totalidade no Morro de Corcovado. É uma montanha de 710 metros de altura na Floresta da Tijuca, um parque nacional e também a maior floresta metropolitana. A montanha é conhecida mundialmente pela imagem de Cristo Redentor no topo. A melhor maneira de chegar ao Corcovado é de trem. Na estação do Corcovado, esperamos um momento pelo Trem, que sai a cada vinte minutos. Há uma oficina na estação para atender e revisar os bondes. Muitas bandeiras de todo o mundo estão penduradas no corredor. A bandeira holandesa também faz parte.

A ferrovia de roda dentada, a Ferrovia Corcovado Rack, sobe pela Floresta da Tijuca até logo abaixo da estátua. Durante o passeio entre árvores, arbustos e pedras, você pode ver estátuas coloridas colocadas ao longo dos trilhos. Também vemos belas vistas da cidade do Rio de Janeiro. A viagem leva 20 minutos. Depois disso, outros 222 degraus devem ser escalados, começando na estação final da ferrovia. Desde 2007, a imagem também é acessível com três elevadores ou quatro escadas rolantes. Quando chegamos ao topo, apenas 1 elevador está em operação e as escadas rolantes estão fechadas. Paulo ainda tem que subir algumas escadas com o joelho dolorido.
Depois de algumas escadas, estamos no Cristo Redentor, a grande estátua do Cristo Redentor, com vista para a cidade do Rio de Janeiro. É uma das sete novas maravilhas do mundo desde 2014. O monumento pesa 1145 toneladas, tem uma altura total de 38 metros e a envergadura entre os dois braços é de 28 metros. A estátua foi projetada pelo engenheiro Heitor da Silva Costa e fabricada na França pelo escultor franco-polonês Paul Landowski, após o qual foi embarcada para o Brasil em blocos de 16 toneladas. Tiramos algumas fotos da imagem e as belas vistas do Rio. Agora são 33 graus ............ Sentamo-nos no frescor da Capela de Nossa Senhora de Nazaré, na base da estátua, antes de fazer a viagem de volta.

No andar de baixo, pegamos o táxi para o Pão de Açúcar. O Pão de Açúcar é um pico de 396 m de altura no Brasil e está localizado em uma península na entrada da Baía de Guanabara. A montanha é um dos sete chamados morros de granito que se erguem do Oceano Atlântico, perto do Rio de Janeiro. Queremos o teleférico de 1400 metros através da primeira montanha até o topo do Pão de Açúcar. O teleférico foi instalado em 1912 e é uma das atrações turísticas mais famosas do Rio de Janeiro e as gôndolas podem transportar cerca de 75 passageiros por vez. É uma ótima experiência ser transportado por via aérea acima desta bela área. No topo da primeira montanha, passeamos um pouco para apreciar as belas vistas. Continuamos com o segundo teleférico até o pico mais alto. Quão maravilhoso é isso, tão alto. Quando descemos novamente mais tarde, bebemos na primeira montanha em um terraço de cerveja e café gelado. Deixamos Reiny, Gisele e Jessica apreciarem as vistas através do vídeo WhattsApp e depois descermos para a realidade terrena, que também é paradisíaca para nós no Rio de Janeiro!

fotos seguirão mais tarde ........

Voltamos com o próximo táxi e aproveitamos o sol da tarde na piscina e por mais uma hora. O sol se põe atrás das montanhas por volta das seis horas e meia hora depois está completamente escuro, além das muitas luzes.

Tomamos um banho, comemos e conversamos um pouco, nos divertimos com a escrita, fotos, vídeos e TV e ligamos o ar condicionado durante a noite. Já podemos olhar para trás em um dia maravilhoso! Paulo tem um dia de descanso amanhã por causa do joelho ... ... e espero ir amanhã ao Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro, também conhecido como MAM.

1. Jessica:
    13 september 2019
    Het was prachtig, wat ben ik blij dat jullie dit allemaal mogen zien . Wat een pracht vakantie, inderdaad jammer van Paulo zijn knie , maar wat een uitstapjes hebben jullie al gemaakt zeg! Iets om nog lang van na te genieten en praten ❤️