Een lange, lange reis.......

5 september 2019 - São Paulo, Brazilië

Paulo op Schphol Paulo onderweg van Schiphol naar Frankfurt

Om vijf uur komen we allebei aan op station Schiphol. Paulo vanuit Rotterdam en ik vanuit Amersfoort. We geven de bagage af en halen de instapkaart op  en het wachten kan beginnen. Het vliegtuig naar Frankfurt vertrekt namelijk ruim twintig minuten te laat en gaat daarna ook nog taxiënd naar de Polderbaan. Hoe spannend wil je het hebben...!Daardoor wordt de tijd om over te kunnen stappen wel erg kort......

Frankfurt bij nacht

Om tien over negen landen we na een wat turbulente vlucht op Frankfurt. Het vliegtuig wordt ergens op de luchthaven geparkeerd, ver weg van de Terminals. We worden vervolgens allemaal met bussen naar de terminal vervoerd. Er lijkt geen einde aan de busrit te komen met zo nu en dan oponthoud vanwege allerlei kruisend verkeer.....

Het wordt ruim half tien voordat we voor Terminal 2 kunnen uitstappen! Maar het andere vliegtuig vertrekt vanaf Terminal 3 om vijf minuten over tien! Dus half rennend door een hele lange Terminal 2..........uitchecken!  Aangekomen bij het begin van Terminal 3 moeten we opnieuw door de douane. Handbagecontrole en een zeer uitgebreide bodycheck volgt...... Zelfs m'n schoenen moeten uit en m'n sokken worden zelfs bevoeld! Eindelijk mogen we verder en half rennend komen we aan bij de gate....... waar de laatste groep passagiers nog net bezig is in te checken.

Boeing 747-8I Samen in het vliegtuig naar Sao Paulo

We vliegen met een Boeing 747-8I, een joekel van een vliegtuig, maar de beloofde WiFi doet het tijdens  de hele vlucht niet! Ook nu duurt het weer langer dan verwacht voor we kunnen vertrekken. Het wordt uiteindelijk kwart voor elf, meer dan een half uur later dan gepland. De vlucht van bijna twaalf uur is begonnen. Midden in de nacht om 01.00u. komt de warme maaltijd. Om een uur of twee kan iedereen gaan slapen........ tenminste als je het wilt of als het je lukt.....

Traject van Frankfurt naar Sao Paulo

Om kwart voor vijf, in Nederland is het inmiddels kwart voor tien, landen we op Sao Paulo. Gelukkig is onze bagage er........!  Daarna allemaal in een giga lange rij door de douane........ Nog even de auto ophalen op het verhuurkantoor op de luchthaven, maar die blijkt inmiddels verhuisd. Dus maar even vragen!  We moeten maar even buiten gaan zoeken naar een blauw busje van het bedrijf en die zal ons naar het verhuurkantoor brengen. Met het verkrijgen van de juiste auto met GPS duurt het ook nog ruim een uur en inmiddels is het na achten. Om kwart over acht rijden we dan op de drukste ringweg om de stad Sao Paulo. Op weg naar Campinas en Hortolandia. We zijn al meer dan 21 uur onderweg.........

Uma longa, longa jornada .......

Às cinco horas, chegamos à estação de Schiphol. Paulo de Roterdã e eu da Amersfoort. Deixe a bagagem e pegue o cartão de embarque e a espera poderá começar. O avião para Frankfurt partiu mais de vinte minutos atrasado e depois taxiou para o Polderbaan. Quão emocionante você quer que seja ...! Isso fez com que o tempo mudasse muito curto ...

Às nove e dez, aterrissamos após um vôo turbulento em Frankfurt. O avião estava estacionado em algum lugar do aeroporto, longe dos terminais. Todos nós fomos transportados de ônibus para o terminal. Parecia não haver fim para a viagem de ônibus, com atrasos ocasionais devido a todos os tipos de tráfego cruzado ...

Eram mais de nove e meia que podíamos descer no Terminal 2! Mas o outro avião saiu do Terminal 3 às dez e cinco minutos! Então, meio correndo por um Terminal 2 muito longo .......... confira! Chegando ao início do Terminal 3, tivemos que passar pela alfândega novamente. Seguiram-se o controle de lixo e uma verificação corporal muito extensa ....... Até meus sapatos tiveram que ser tirados e minhas meias foram sentidas! Finalmente, fomos autorizados a continuar e, meio correndo, chegamos ao portão ....... onde o último grupo de passageiros fazia o check-in.

Chegamos em um Boeing 747-8I, um emaranhado de avião. Esqueça o herege I, porque o WiFi prometido não funcionou durante todo o vôo! Mesmo agora, demorou mais do que o esperado antes que pudéssemos sair. Finalmente, mais de meia hora depois do planejado, o vôo de quase doze horas havia começado. No meio da noite ou muito cedo pela manhã, às 13h. a refeição quente chegou. Por volta das duas horas, todo mundo podia dormir ... pelo menos se você quisesse ou se desse certo ...

Às quinze para as cinco, na Holanda eram quinze para as dez, chegamos a São Paulo. Felizmente nossa bagagem estava lá ........! Então, tudo em uma fila enorme pela alfândega ........ Pegue o carro no escritório de aluguel no aeroporto, mas acabou por ter se mudado. Então é só pedir! Nós apenas tivemos que sair para procurar uma van azul da empresa e ela nos levaria ao escritório de aluguel. Demorou mais de uma hora para pegar o carro certo com GPS e agora eram oito horas e, às oito e quinze, estávamos na estrada mais movimentada da cidade de São Paulo. A caminho de Campinas e Hortolândia. Já estamos 21 horas na estrada .........